Een hele bange rat hoe maak je hem tam?

Hoi allemaal!
Ik had al eerder een zelfde soort vraag gesteld alleen had ik toen wat dingen fout en er zijn dingen verandert. Ik had gezegd dat ze 4 maanden zijn, alleen waren ze maar 7 weken (inmiddels 8 weken). Ik heb ze nu precies een week, en 1 van de ratten (heb er 2, mannetjes) is heel erg bang. Bij de minste beweging/geluid rent hij al naar beneden en klimt op het hek. hij wil niet eten uit de hand als ik hem dat aanbiedt en wil ook niet opgepakt worden, als je hem dan hebt opgepakt rent hij uit je hand heel snel terug in de kooi, als het hem uit komt rent hij zelfs de andere kant op. De ander kan wel opgepakt worden maar wilt wel weer heel snel weer terug in de kooi, hij eet wel uit de hand en rent niet meteen weg als ik hem aanraak. hij is alleen wel een beetje gevoelig voor geluid en beweging, niet heel erg, hij krimpt wel een beetje in elkaar. zouden jullie mij kunnen helpen, vooral met de eerste rat, om hun een beetje meer te laten wennen en natuurlijk om gewend te raken aan mensen. Kan het ook zijn dat ik gewoon een beetje te snel bezig ben met de ratjes?
Als jullie meer info willen kunnen jullie altijd vragen!
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sorry, het antwoord blijft het zelfde. Als ze meteen 14 dagen na de geboorte niet handtam zijn gemaakt, krijg je ze niet meer handtam.

Antwoorden (1)

Je hebt ze net een week, ze moeten nog wennen.
Zorg gewoon dat je ze elke dag uit de kooi haalt. Ik deed altijd een ruime trui/vest aan, en stopte ze daar in. Dan werden ze rustig.

Wat ook goed helpt is voor de kooi zitten, met deurtje open. Wees rustig en laat ze naar jou toe komen. Probeer ze te lokken met zachtjes tegen ze te praten en te lokken met voer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik vraag mij wel af bij wat voor fokker je ze weg hebt, normaal gezien horen ze aan menselijk contact en wat lawaai gewend te zijn.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb ze bij een opvang gehaald. En bedankt voor de tip, ik heb inderdaad al het deurtje en dat lokken gedaan maar de trui ga ik zeker proberen dankjewel! Werkt het ook met de hele bange rat?
Ritsuka
7 jaar geleden
Ik heb zelf meerdere ratten gehad, heb er nu 6, en ik heb ze allemaal een stuk tammer gekregen.
Echt elke dag minstens een kwartier aandacht en liefde geven, ze worden vanzelf aanhankelijker.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je hulp ik ga zeker elke dag een kwartier met ze spelen en zeker de trui techniek gebruiken!
Ritsuka
7 jaar geleden
Sowieso is het handig om ze altijd een doos met een paar gaten of een dekentje te geven als ze vrij rondlopen. Dan kunnen ze altijd even beschut zitten als ze willen. Hebben je ratten trouwens rode ogen of zwarte ogen? Roodoogjes zijn vaak wat schrikachtig, omdat ze minder goed kunnen zien.
Rieneke1
7 jaar geleden
wat een fijne tips, +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze hebben zwarte ogen