Moet je een beflapje gebruiken?

Ik en m'n vriend zijn de eerste dat we het bij elkaar doen, we hebben nog nooit iets met een ander gehad en ook niet gedaan. Nu zijn we al verder gegaan en kwamen op het punt van beffen en pijpen. Maar moet je een beflapje gebruiken ook als je het nog nooit eerder hebt gedaan? bestaat er dan een kans dat je een soa kunt krijgen? En hoe groot is die kans?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Nee, dat hoeft niet. In de door jou beschreven situatie is de kans op een SOA zó klein, dat het gebruik van een beflapje overbodig is. Ik zou nog kunnen zeggen: tenzij je echt 100% zeker wilt zijn van je zaak, maar als je écht 100% zekerheid wilt op dit gebied, is de enige oplossing om geen seks te hebben.

Ik zal dat uitleggen: als jullie beiden nog nooit eerder een relatie hebben gehad en nooit seks hebben gehad, is de kans op een SOA nihil. Natuurlijk: er zijn bepaalde SOA's die overgedragen kunnen worden door de moeder aan haar kind tijdens zwangerschap of bevalling, en je kunt een SOA krijgen door een besmette bloedtransfusie of het gebruik van besmette naalden (bijvoorbeeld als je drugs spuit). Maar die kans IS al heel klein (met verbeterde protocollen voor zowel de opsporing van ziektes bij zwangeren als controles op donorbloed) en de kans dat één van jullie besmet zou zijn zonder het te weten of zonder minimaal te weten dat je in een risicogroep valt (zoals intraveneuze drugsgebruikers) is nog veel kleiner. Misschien dat ik als enige uitzondering nog zou kunnen noemen dat als één van jullie een bloedtransfusie heeft gehad vóór 1992, je een kans hebt om besmet te zijn met hepatitis C. Als dat het geval is, kun je je laten testen bij de huisarts.

Maar allerlei andere scenario's zijn erg onwaarschijnlijk. Ik kan nog toevoegen dat dat alleen opgaat als je echt zeker weet dat je elkaar kunt vertrouwen, maar ik ga nu puur uit van de feiten zoals jij ze ons geeft, namelijk dat geen van jullie ooit iets met een ander heeft gehad of gedaan, waarbij ik aanneem dat je daarmee bedoelt dat er niet alleen geen seks maar ook geen intiem contact van bijvoorbeeld de huid van de schaamstreek is geweest.

Is dat het geval, dan is de kans dat één van jullie een SOA heeft dus al nihil. Daar komt dan bij dat via beffen de kans op overdracht van de meeste SOA's ook al minder groot is dan bij pijpen of geslachtsgemeenschap ('neuken').

Natuurlijk kun je stellen dat je beter eerst een SOA-test kunt laten doen om helemaal zeker te zijn, maar de kans op een vals-positieve of vals-negatieve (dus een onjuiste) uitslag op een SOA-test is aanzienlijk groter dan het hebben van een SOA als je nog nooit enig seksueel of intiem contact met iemand hebt gehad. Dan kun je je beter laten screenen op een paar andere zeer zeldzame ziektes die misschien wel veel besmettelijker zijn, dat is dan ongeveer net zo zinnig - of zinniger.