Is er een manier om van stalkgedrag af te komen als ik zelf stalkgedrag toon en hoe?

De eerste keer dat ik verliefd werd op een meisje, werd ik afgewezen door haar en begon ik haar te stalken via Facebook. Iedereen werd boos en ik wilde het zelf ook niet. Na een tijdje stopte het. Nu ben ik op een ander meisje verliefd die een relatie heeft en nu begin ik ook haar weer een beetje te stalken via Facebook en kijk de hele tijd naar haar wat ze vervelend vindt. Ik wil hier echt vanaf, maar ik weet niet hoe. Ik weet niet eens of ik er van af kan komen. Ik heb er echt alles voor over, omdat als ik bij haar stop er vast wel weer een meisje is waar ik verliefd op word en dan ga ik die ook weer stalken en zo blijft het doorgaan. Ik moet het zelf oplossen, want ik weet dat hulp vragen aan anderen geen nut heeft dus ik hoor het liefste een manier die ik zelf kan toepassen. Het liefste ook zoveel mogelijk. Ik wil gewoon vrienden met haar blijven en kan er echt niet tegen als ze hierom me nooit meer wilt zien wat al is gebeurd bij het eerste meisje.

Zouden jullie alsjeblieft willen helpen?

Hartstikke bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo, het feit dat je er zo van bewust bent, toont aan dit mijns inziens geen stalk gedrag is, dat is immers dwangmatig en onbewust gedrag, Veel meer vraag ik me af, wie of wat heeft jouw gedrag stalk gedrag genoemd, oordeel jij zelf zo streng? Het is normaal dat je naar mooie meisjes kijkt en daar mag je zeker van genieten, wat anders word het wanneer je verwachtingen op het meisje gaat plakken en er over gaat dromen dat jullie wat samen hebben, nog geen man over boord, maar probeer wat objectiever te zijn en afstand te houden, uiteindelijk zul je dan met iedereen contact kunnen leggen, ook met een mooi meisje Sterkte ermee

Het beste antwoord

Je kunt van je stalkgedrag afkomen. Wanneer je je bewust bent van je gedrag en dit wilt veranderen.

Prima dat je dit jezelf bewust bent. Dat is de eerste grote stap die je al genomen hebt.
De tweede stap die je hebt te maken is: zoek professionele hulp. Dit kun je doen door bij je huisarts een verwijzing te vragen naar een psycholoog.

De reden van mensen met stalkgedrag zit vaak in de manier van denken, opvattingen, emoties, dwangmatigheden, etc.
Om dit te veranderen heb je een professionele hulpverlener nodig die met je samen kijkt waarom je je zo gedraagt. En dan met je samen naar alternatieve gedragspatronen zoekt en je ermee helpt.

Heel veel succes met je verandering.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb eerlijk gezegd geen vertrouwen in psychologen. Ik heb op school 1 uur per week hulp van een psycholoog wegens mijn faalangst en tot nu toe is er nog niks gebeurd. Bij dat 1ste meisje gaf die psycholoog ook kritiek zonder te vragen waarom ik dat deed. Ik weet trouwens ook waarom ik dat doe, mits er geen factoren meespelen op onbewust niveau. Bedankt in ieder geval voor je antwoord.
Erna55
9 jaar geleden
Dat je weet waarom je het doet, is positief. Maar zoals je zelf al weet, kunnen er ook andere dingen meespelen " op onbewust nivo" .
De vervelende ervaring die je gehad hebt met een psycholoog, maakt dat je er geen vertrouwen meer in hebt. Jammer.
Er zijn natuurlijk ook goede psychologen.. Je kunt ook overwegen om via de huisarts eens te praten met de POHGGZ. Dat is een huisartsasistent voor geestelijke gezondheid.
Wanneer je een gesprekje hebt gehad, weet je wel of het " klikt" . Daarna kun je alsnog kiezen of je verder wilt gaan met de gesprekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is zo'n hulpverlener echt nodig? Is er echt helemaal niks dat ik zelf kan doen?
Erna55
9 jaar geleden
Het is heel erg lastig om zelf te zien waarom sommige zaken maken dat je "dwangmatig" gedrag gaat vertonen.
Je hebt iemand anders nodig om je te wijzen op dingen die voor jezelf erg logisch zijn, dat niet zijn. En die je stapje voor stapje kan vertellen dat je ook anders kunt denken en doen. Dit kun je bijna niet in je eentje. Misschien heb je hele goede en wijze vrienden.
Je kunt met jezelf afspreken dat je een half jaar ( of zo) probeert uit te zoeken waar je gedrag vandaan komt. En je kunt proberen het zelf te veranderen. Het is een lastige en soms pijnlijke weg. Wanneer het je niet lukt, dan weet je waar je naar toe kunt gaan.